Hoofdmenu:
Test locomotief
Test locomotief.
Bij het vele digitaliseren van locomotieven en treinstellen, zitten er soms locomotieven en treinstellen bij die moeilijk te programmeren zijn wat de rij-eigenschappen betreffen. Locomotieven met een Mashima, KATO, Faulhaber, Maxon of Canon motor zijn over het algemeen het probleem niet. Met name gaat het soms om motoren van onbekende herkomst die sommige fabrikanten inbouwen. Het komt wel eens voor dat je een dag bezig bent om een locomotief of treinstel goed aan het rijden te krijgen.
Wat ik daarmee bedoel is langzaam optrekken en langzaam kunnen afremmen. Dit dient uiteraard zonder schokken en sprongetjes te gebeuren of dat op het laatste moment bij het stilstaan de motor toch nog een puls krijgt en dan met een ruk tot stilstand komt. Op zo'n moment kan je niet ergens de vinger erop leggen van dat zit daar en daar. En dat is wel eens fustrerend. En dan maakt het niet uit of dat een 3 polige of 5 polige motor is. Hoewel het bij een 5 polige motor minder vaak voor komt.
In eerste instantie denk ik dan dat het aan de decoder ligt. Maar ik gebruik voornamelijk ESU decoders met Uhlenbrock decoders erbij. Ook enkele Lenz decoders gebruik ik.
Om nu te pogen om te achterhalen waar het probleem in zit, heb ik een test locomotief gebouwd. Dat is een goed rijdend chassis met goede cardan aandrijving en een goede Canon motor waarvan ik weet dat die goed is. Op dat chassis heb ik steunen gebouwd, zelf fabrikage, zodat daar een printplaat op gemonteerd is, ook zelf fabrikage. Die print plaat biedt plaats aan de volgende types connectors NEM651 6 polig, NEM652 8 polig, schroefverbinding, NEM660 is 21MTC en NEM658 is PLuX22. Tevens zijn er een aantal LED's op die printplaat gemonteerd om ook de basis verlichting te kunnen controleren.
Wanneer ik een decoder niet vertrouw, dan prik ik die op die test locomotief en kijk wat die betreffende decoder dan doet. Mocht blijken dat de decoder echt niet te vertrouwen is, dan weet ik tenminste waaraan het slechte rijden ligt. Rijdt de test loc probleemloos zonder haperen of hikken, dan ligt het probleem bij de loc waar de decoder ingebouwd moet worden. In feite kan ik hiermee controleren wat een decoder onder belasting doet. Zelfs kan ik de belasting nog opvoeren door er meerdere wagons aan de test loc te koppelen. Met een speciale DCC Ampčre meter kan ik dan ook nog de geconsumeerde stroom meten. Dit werkt beter dan een decoder test bankje waarop je eigenlijk de decoder programmeert en globaal test.
Deze test loc is niet te koop, maar bedoeld voor eigen gebruik van DCC Decoderservice t.b.v. het testen van locomotieven van klanten.
Test locomotief.