DCC Decoder Service


Ga naar de inhoudsopgave

Hoofdmenu:


Project Train-Group G1206

Projecten > Vossloh-G1206

Project (MAK) Vossloh locomotief van de TRAIN-GROUP.

TRAIN GROUP logo

Model G1206.

Een aantal jaren geleden bracht PIKO een MAK locomotief uit en wel type G1206 in H0. Later is het merk MAK overgenomen door de locomotief fabrikant Vossloh.

Dit type locomotief is gekocht door o.a. de Strukton Groep, Train-Group inmiddels falliet, Euro Cargo Rail, ACTS, SNCF, Spaanse Spoorwegen, E&H (Eisenbahn und Hafen), Rurtalbahn, Locon-Benelux, VFLI, NorthRail, Locomotives Pool GmbH, Akiem, AKN, CFL Cargo, MittelWeserBahn, Spitzke, SECORail, EWB-Cargo, Meccoli, WLE (Westfalischen Landes-Eisenbahn), Stahlberg-Roensch, MRCE. En er zullen er ongetwijfeld meer maatschappijen zijn die dit type locomotief hebben gekocht.

Voor de vele spoorweg maatschappijen was er een keuze in diverse Diesel motoren in vermogen en cilinders. Namelijk 8, 12 en 16 cilinders in V-vorm. Het vermogen bedroeg 1100 Kw, 1500 Kw, en 1570 Kw.

Een aantal jaren heb ik dit type locomotief al in de kast liggen maar dan wel analoog van de TRAIN-GROUP maatschappij. Het werd eigenlijk eens tijd om deze locomotief digitaal te maken met ESU geluid.

Om te beginnen is eerst de stroom gemeten in analoog bedrijf. Deze bleek ruim onder de 0,75 Ampère te liggen. Ook wanneer de locomotief werd geblokkeerd. De conclusie was dan ook dat er een ESU LokSound micro decoder in kan. Na de locomotief open gemaakt te hebben blijkt er onder de lange motorkap ruimte te zijn voor deze ESU micro decoder.

De bestaande PIKO decoder is er uit gesoldeerd. De ESU LokSound micro decoder heeft 1 forse condensator. Deze LokSound micro decoder is daarom in het middendeel onder motorkap gepositioneerd omdat daar een wat diepere ruimte aanwezig is. Maar voordat dit verwezenlijkt kon worden, zijn er eerst twee nokjes van de bestaande printhouder weggefreesd. Zie hiervoor de twee rode pijlen in de foto. Dit was nodig om de decoder in breedte meer ruimte te geven. Dit weg frezen is met een Dremel gebeurd op een laag toerental en een fijne stift frees.

Vossloh G1206

G1206.

Ruimte onder lange motorkap

Lange motorkap open.

Weg te frezen nokjes

Nokjes weggefreesd.

Frees werkzaamheden.

De volgende stap was om de luidspreker te passen in de Dieseltank. De ESU rechthoekig luidspreker, type 50330, heeft de afmetingen van 25 x 16 mm zonder luidsprkerbehuizing. Kaal dus. Helaas paste deze luidspreker niet zonder meer in de Dieseltank. Er moest dus materiaal weggefreesd worden, en wel 0,5 mm in de breedte aan beide zijden. Tevens moest er ook rekening gehouden worden met ronding van het achter liggend gedeelte van de luidspreker en de soldeer aansluiting.

Daar er geen uitstekende delen van de loc aan de zijkanten uit staken, kon de locomotief rechtstreeks in de machineklem van de freesbank worden geklemd. Tussen de bekken van de klem en de locomotief is wel een velletje papier geplaatst ter voorkoming van lak beschadiging. Om te voorkomen dat er weggefreesd materiaal in de draaistellen terecht komt zijn er twee oude poetslappen over elk draaistel getrokken. De gebruikte frees is 3 mm met een toerental van ongeveer 900 omwentelingen. Na elke frees actie is het verspaande materiaal afgezogen zodat ik een goed zicht bleef houden op het werkstuk (locomotief). Ook de doorgang naar de vierkante schacht, voor de doorvoer van de luidsprekerbedrading, is open gefreesd. Belangrijk was ook dat er in de diepte gefreesd moest worden zodat later het luidsprekerfront nog past op de Dieseltank.












Het uiteindelijke resultaat is een prachtig uit gefreesde Dieseltank waar de luidspreker zonder problemen in past.



















De luidspreker zelf behoeft ook een kleine aanpassing. Twee diagonaal liggende schroefbevestiging uitsparingen zijn met een ronde zoete naaldvijl wat verder naar binnen toe uitgevijld, zie de rode pijlen. Ook van de luidspreker soldeeraansluiting is wat afgevijld zodat deze langs de schroefgat bevestigingsbus kan, zie de blauwe pijlen. Daarna zijn er twee paarse draden aan de luidsprekeraansluiting gesoldeerd.












Deze paarse draden zijn door de vierkante schacht gevoerd zodat deze bovenin de locomotief uit komen. De luidpreker is daarna in de Dieseltank geplaatst.

















Om te voorkomen dat de luidspreker ijzer deeltje oppakt, welke zich soms tussen de rails kan bevinden, is er luidsprekerdoek vóór de luidspreker geplaatst. Een luidspreker is namelijk altijd voorzien van een magneet en de ijzeren deeltje gaan dan mee trillen op de luidsprekerconus waardoor het geluid wordt vervormd. Dit kunsstof luidprekerdoek komt van een oude versleten Philips televisie.














De Dieseltank is nu gereed en is afgesloten met een luidsprekerfrontje.

Weg te frezen randjes

Randjes welke weggefreesd moeten worden.

Frezen in Dieseltank

Weg frezen van randjes.

Gefreesde uitsparingen

Uitsparing naar vierkante schacht.

ESU luidpreker aangepast

Luidspreker aanpassing.

Luidpreker in Dieseltank

Luidpreker in de Dieseltank.

Luidpsrekerdoek

Luidsprekerdoek op de luidspreker.

Luidsprekerfrontje

Luidsprekerfrontje in Dieseltank

Montage en afregelen ESU decoder.

Na het afsluiten van de Dieseltank werkzaamheden is de ESU LokSound micro decoder geplaatst middels dubbelzijdig kleefband. Alle bedrading is op lengte geknipt, van de decoder, en voorzien van een stukje krimpsok. De bedrading is dan een stukje afgestript, ongeveer 2 tot 3 mm en daarna zijn de blanke uiteinden vertint. De bedrading is aan de motor gesoldeerd en de overige draden aan de locomotief verlichting en de luidspreker. Door de hete soldderbout vlakbij het krimpsok te houden, krimpt de isolatie sok om de soldeerverbinding heen. Kortsluiting met wat dan ook is nu uitgesloten. Daarna is de bedrading vast gezet met Kapton tape. Dit is een tape met hele hoge electrische eigenschappen en wordt ook gebruikt in de ruimtevaart als isolatie middels tegen de koude.

Maar dan is het afregelen aan de beurt. De verlichting instellen was zo gebeurd. Maar de rijeigenschappen duurde wel wat langer. Eigenlijk heel veel langer. Te lang eigenlijk. Er was met de PIKO motor geen land te bezeilen. De motor bleef schokkerig draaien in de zeer langzame toerentallen maar ook in de midden toerentallen. Dan heb ik toch maar de gehele locomotief gedemonteerd, wat de aandrijving betreft, om te kijken of er ook braampje aan de tandwielen aanwezig zouden zijn. Maar dat is allemaal keurig in orde. Ook het zwaar rond draaien van de wielen en tandwielen is niet aan de orde. De laatste optie is dus dan toch de PIKO motor. Deze heb ik dan ook uitgebouwd om te kijken hoeveel polig dit type motor is. Deze PIKO heb ik dan gedemonteerd en wat blijkt, is dat deze PIKO motor maar drie polig is met een rechte anker wikkeling. Op internet hebn ik nog gepoogd, aan de hand van het nummer wat op de behuizing van de motor staat, om te achterhalen waar die motor vandaag komt. Maar helaas, er was niets over deze PIKO motor te vinden. Ik weet nu genoeg. Er moet dus een andere motor in de locomotief.

ESU LokSound micro decoder

ESU LokSound micro decoder in decoderhouder

PIKO motor

3 Polige motor met rechte anker wikkeling van PIKO.

Mashima.

Daar ik zeer goede ervaringen heb met Mashima motoren, ben ik daar naar gaan zoeken op internet. Ik weet ook dat in 2016 de heer Mashima is gestopt met het maken van deze kleine electro motoren. Dit had hij al twee jaar eerder aangekondigd. Vanuit Australië en Spanje heb ik een aantal motoren laten overkomen. De motor die in deze PIKO locomotief past heeft de volgende afmetingen; grootste diameter is 16 mm, dikte is 13,7 mm, motorhuis lengte is 20,5 mm, totale as lengte links rechts is 40,5 mm, as dikte is 2 mm. Deze motor is 5 polig met rechte anker wikkelingen.

Voor een goede demontage moeten eerst de draaistellen uit het chassis. Maar eerst is de stroomafname bedrading los gesoldeerd. Over de tandwielkast zit een plastic beugel die er afgewipt moet worden. Daarna kan het draaistel naar de buffers toe uit het chassis geschoven worden. De cardanassen zullen er dan ook gelijk uit vallen. Daarna heb ik de motor uit het chassis kunnen pakken.

De Mashima motor heeft onder elke koolborstelschroef een soldeerlip zitten. Wanneer de motor in het chassis komt te liggen is één soldeerlip iets uit de midden gedraaid zodat die in de holle uitsparing in de bodem kan komen. Om er zeker van te zijn dat die soldeerlip geen kortsluiting maakt met het chassis, is de bodem ter plekke van Kapton tape voorzien.

Omdat de Mashima motor wat kleiner is wat afmetingen betreft, is de binnenzijde van de motorruimte aangepast. Tijdelijk zijn de draaistellen weer aangebracht omdat dit makkelijker werkt. Het dubbelzijdig kleefband heeft een dikte van ongeveer 1 mm. In de bodem van de motorruimte zijn 3 lagen dubbelzijdig kleefband aangebracht. Bij de laatste laag is het beschermingspapier juist blijven zitten zodat de motor er niet in geplakt blijft. Aan de linkerzijde, waar het vliegwiel komt te zitten, is 1 laag dubbelzijdig kleefband aangebracht. Daarop is 1 mm dikke laag styreenplaat geplakt. Dit aan beide zijden waar de as doorheen gaat.

Aan de beide zijkanten zijn twee lagen dubbbelzijdig kleefband aan gebracht waarvan de laatste laag het beschermingspapier weer is blijven zitten.

Aan de rechterzijde is twee lagen dubbelzijdig kleefband aangebracht ook weer links en rechts van de motoras doorvoering. Ook is hier op de laatste laag weer een plaatje styreenplaat geplakt van 1 mm dikte.














Aangezien de totale as lengte van de PIKO motor 38 mm is, heb ik van de Mashima motor aan beide aseinden 1,2 mm afgeslepen zodat de totale as lengte weer correct is voor de aandrijving. Beide cardankoppelingen en vliegwiel heb ik overgezet op de Mashima motor rekening houdend met de juiste afstand van het vliegwiel op de as.






Op de Mashima motor heb ik weer twee strookjes in twee lagen op elkaar geplakt. Van de laatste laag is het beschermingspapier weer blijven zitten. Deze twee strookjes, op weerszijden van de motor, dient ervoor dat de plastic decoderhouder de motor licht naar beneden drukt en op zijn plaats houdt.
De blauwe pijl geeft de plastic draaistel beugel weer.

Ja, en nu kon het spel weer van voren af aan beginnen met alle CV instellingen voor het rij gedrag. Hiervoor gebruik altijd de computer met de ESU Lokprogrammer. Dit werkt het meest overzichtelijk middels een grafisch overzicht. Na veel zoeken kwam ik voor de volgende CV nummers op de volgende waarden uit.

CV2 = 1.
CV3 = 40.
CV4= 30.
CV5 = 252.
CV6 = 32.
CV10 = 7.
CV51 = 16.
CV52 = 205.
CV53 = 98.
CV54 = 203.
CV55 = 56.
CV56 = 255.
CV124 blijft bit 4 op 0 (nul) staan.

Als laatste is de kap op het chassis gemonteerd. De locomotief rijdt nu langzaam en rustig.

Gebruikte gereedschappen zijn;
Loep, kleine kruiskop schroeven draaier, kleine platte schroevendraaier, pincet met ribbeltjes in de uiteinden, schuimrubber waarin de loc gelegd kan worden tijdens de demontage en montage, pully trekker, soldeerbout ongeveer 40 Watt, freesbank met 3 mm freesje, stofzuiger, computer met ESU Lokprogrammer versie 4.5.2.

Gebruikte materialen zijn;
Tin, Kapton tape, dubbelzijdig kleefband van Tesa. ESU LokSound micro decoder.

Toch was dit een leuke uitdaging welke tot een goede einde is gebracht.

Joop.

PIKO motor en Mashima motor

PIKO motor en Mashima motor.

PIKO motor

PIKO motor in chassis.

Motorruimte PIKO loc

Bewerken motorruimte PIKO locomotief.

Mashima motor

Mashima motor met cardan koppelingen en vliegwiel.

Mashima motor in chassis

Mashima motor in het chassis.

Decoderhouder op motor

Decoderhouder drukt licht op de Mashima motor.

Homepage | Service activiteiten | Laatste Nieuws | Producten | Klanten reageren | Zelf inbouwen? | Tips voor inbouwen | Klant project foto's | Projecten | DCC techniek | Test locomotief | Workshops | DCC wetens-waardigheden | Beurzen | Links | Definities | Sitemap


Terug naar de inhoudsopgave | Terug naar het hoofdmenu