DCC Decoder Service


Ga naar de inhoudsopgave

Hoofdmenu:


Kortsluiting

Tips voor inbouwen


Kortsluiting.


Controle op kortsluiting van de lokomotiefprint.

Voordat gestart wordt met de inbouw van een DCC- of sounddecoder dient er eerst gecontroleerd te worden of de lokomotiefprint in de lokomotief kortsluitvrij is.

Om kortsluiting op de lokomotiefprint te kunnen meten, dienen eerst alle aansluitingen, zoals verlichting en motor, losgenomen te worden. Gebruik een pieper of een Ohm meter om de printsporen te controleren op kortsluiting. Meet op de connector van de print op de oranje en rode aansluiting, en daarna op de grijze en zwarte aansluiting. Hier tussen mag geen piep gehoord worden of de Ohm meter dient hier een hele hoge weerstand aan te geven. Meet vervolgens tussen de zwarte en de groene, gele, witte en blauwe aansluiting met het zelfde resultaat. Meet dan tussen de rode en de groene, gele, witte en blauwe aansluiting. Ook hier mag geen piep gehoord worden of de Ohm meter dient een hele hoge weerstand aan te wijzen.

Deze procedure geldt voor een lokomotiefprint met een NMRA / NEM652 connector.

Bij een lokomotiefprint zonder NMRA / NEM652 connector, maar met diodes en weerstanden erop, dienen de diodes en weerstanden aan één zijde losgenomen te worden om een goede meting te kunnen uitvoeren.


Motor kortsluiting.
Bij verkeerde montage van de motor in lokomotief kan er ook kortsluiting optreden. Met name de motoraansluitingen die ergens tegen het chassis drukken of tegen een metalenkap. Een motor gemonteerd op een draaistel vereist een juiste afstelling.


Kortsluiting bij het plaatsen van de kap op de lokomotief.
Een veel voorkomend euvel is kortsluiting nadat de kap van de lokomotief op het chassis is geplaatst. Vooral als dit een messing lokomotief betreft, maar ook bij lokomotieven met metalen chassis en een plastic kap komt het voor. Zelfs decoders die zonder enige bescherming tussen de kap en het chassis beklemt raken zullen al snel overlijden. Blanke bedrading is al helemaal uit den boze, ook al is het maar een klein stukje.


Soldeerverbindingen.
Met name bij de oudere lokomotieven en treinstellen waar geen voorziening is getroffen voor een connectorverbinding, dient over het algemeen een DCC-decoder in de lokomotief gesoldeerd te worden. Gebruik krimpsok voor de overgang van de bedrading van de DCC-decoder naar de lokomotiefbedrading. Dit om kortsluiting te voorkomen. Elk blank stukje draad is een potentieel gevaar voor kortsluiting, dat geldt ook voor de aansluitingen van LED-verbindingen.


Homepage | Service activiteiten | Laatste Nieuws | Producten | Klanten reageren | Zelf inbouwen? | Tips voor inbouwen | Klant project foto's | Projecten | DCC techniek | Test locomotief | Workshops | DCC wetens-waardigheden | Beurzen | Links | Definities | Sitemap


Terug naar de inhoudsopgave | Terug naar het hoofdmenu