DCC Decoder Service


Ga naar de inhoudsopgave

Hoofdmenu:


Isoleren van motoren

Tips voor inbouwen


Isolatie van motoren.

Er is nogal wat onduidelijkheden over motoren die aan de massa van de locomotief liggen.
De meeste motoren liggen juist met hun motorhuis aan de massa van het locomotiefframe. Op zich is dat niet erg, zolang er maar geen enkele verbinding is tussen de beide koolborstels en het motorhuis. Hier geld dan ook altijd, de koolborstels dienen vrij te zijn van het massa contact met het motorhuis en locomotiefframe.

Want wat is het geval. Bij de meeste modelspoorlocomotieven zijn meestal de linkerwielen, in de voorwaartse rijrichting gezien, verbonden met het frame van de locomotief en dus ook meestal met het motorhuis. Wanneer daar, volgens de DCC decoderhandleiding, de bedrading op aangebracht wordt, treedt er zeer zeker kortsluiting op. Dit leidt dan ook zeer zeker tot het overlijden van de DCC decoder.

Veel oude Fleischmann locomotieven hebben juist een motorschild waarvan 1 koolborstel verbonden is met het motorhuis. Fleischmann heeft in het verleden veel types geīsoleerde motorschilden op de markt gebracht. Maar op een zeker moment raken deze uitverkocht. Ook het motorschild type 504750 is niet meer leverbaar.

Toch kunnen de andere types metalen motorschilden zodanig bewerkt worden, dat ook die te gebruiken zijn in uw om te bouwen Fleischmann locomotief of treinstel. Dit heet modificeren. Bij het ene type gaat dit wat vlotter dan bij het andere type, maar in het algemeen geld dat er geen belemmeringen zijn. U kunt deze metalen motorschilden opsturen naar
DCC Decoder Service om dit te laten modificeren indien u dat niet zelf kunt of wil. De prijs voor dit modificeren is 16,50 Euro.

Veel oudere BEMO en Minitrix locomotieven hebben heel geniepig een verbinding tussen 1 koolborstel en het motorhuis. Er dient wel 10 keer goed gekeken te worden wil men dat zien. Ook deze verbinding dient verwijderd te worden om eerder genoemde reden.


Een heel enkele keer komt het voor dat 1 koolborstel absoluut niet te isoleren is t.o.v. het motorhuis. Dan dient de motor geīsoleerd opgesteld te worden t.o.v. het locomotiefframe. Dit kan d.m.v. kapton tape of door dubbelzijdig kleefband. En soms dient er dan wat materiaal in het locomotiefframe weggefreesd te worden. Maar ook dat kan DCC Decoder Service vakkundig voor u uitvoeren.

Isoleren van gloeilampjes?

Het isoleren van gloeilampjes is in het algemeen niet zo gemakkelijk. Dit komt omdat 1 zijde van het gloeilampje aan het locomotiefframe ligt. Vandaar ook dat er veel mini DCC decoders met een zes polige stekker zijn uitgevoerd. Bij deze types DCC decoders ontbreekt dan ook meestal de BLAUWE PLUS draad.

De verbinding, vanaf de DCC decoder, naar de gloeilampjes is altijd uitgevoerd met de witte draad voor de voorlamp en de gele draad voor de achterlamp. De retourstroom gaat dan via het locomotiefframe naar de
ZWARTE draad van de DCC decoder. Die ZWARTE draad mag alleen aan het locomotiefframe liggen samen met de linkerwielen. De RODE draad mag nooit met het locomotiefframe verbonden zijn.

Neem voor vragen over dit soort zaken, en prijsopgave, rustig contact met ons op middels een E-mail. Het E-mail adres staat rechtonderaan elke webpagina.

Homepage | Service activiteiten | Laatste Nieuws | Producten | Klanten reageren | Zelf inbouwen? | Tips voor inbouwen | Klant project foto's | Projecten | DCC techniek | Test locomotief | Workshops | DCC wetens-waardigheden | Beurzen | Links | Definities | Sitemap


Terug naar de inhoudsopgave | Terug naar het hoofdmenu