Hoofdmenu:
Service activiteiten > Diensten
Frees werkzaamheden.
Mars Light.
In de jaren 40 en 50, van de vorige eeuw, zijn bij veel Amerikaanse spoorwegmaatschappijen diesellokomotieven in dienst geweest van EMD (Electro Motive Devision). Met name de series E en F waren populair. Zij waren soms voorzien van 2 koplampen. Eén lamp in de top van de neus, welke een diameter had van 40 centimeter, was voorzien van een zogenaamd Mars Light. De lamp hierin kon een vermogen hebben van 200 tot wel 450 Watt. Achter deze lamp was een beweegbare reflector gemonteerd die een zwaaiende beweeging maakte in de vorm van een liggende 8. De machinist had in ieder geval een goed zicht op de spoorbaan bij nacht.
Koplamp.
De tweede koplamp, die ongeveer een meter lager gepositioneert is, was in de deur van de neus geplaatst en voorzien van minimaal 200 Watt lamp. Hierachter was een normale vaste reflector geplaatst. Soms waren er twee lampen van 200 Watt naast elkaar geplaatst voor de dezelfde opening.
Uitvoering in model.
Nu blijkt dat niet iedere modelspoorfabrikant de serie E en F exact produceert. Maatschappijen die wel een koplamp in de deur hebben/hadden, blijken dat in model niet te hebben. Dit tot teleurstelling van veel modelspoorders.
Freeswerk.
Om tegemoet te komen aan deze onvolkomenheid, kan er voor die maatschappijen die wel een koplamp in de deur hebben/hadden, het chassis en kap worden aangepast. Aan het chassis is dan enig freeswerk noodzakelijk om daar een behuizing voor een koplamp te plaatsen. Ook de kap dient dan onderhanden genomen te worden door op de juiste plaats een opening te maken met een lamphouder en lens er in. Zie de foto's rechts. De onderste foto toont een voorbeeld waar ruimte gefreesd is voor een speakerbox t.b.v. het geluid in de lokomotief.
Juist DCC Decoder Service kan dit soort werkzaamheden vakkundig voor u uitvoeren.
Uiteraard is het mogelijk om naar wensen van de klant de werkzaamheden te laten uitvoeren. De klant wordt daarbij met met raad en daad terzijde gestaan door DCC Decoder Service.
Mocht u nog vragen hebben, aarzel dan niet om deze aan ons te stellen.
Lokomotief zonder lamp in de deur.
Dit is geen gezicht. Dat vraagt om verbetering.
Chassis van bovenstaande lokomotief.
Op de scheiding van het dieper liggende deel en het front deel, onder de lamphouder, dient enig freeswerk te worden verricht.
Chassis van bovenstaande lokomotief.
Uitsparing in het chassis gefreesd voor een lamphouder. Daarna moet er nog een gat geboord worden waar de lamphouder doorheen steekt.
De zelfde lokomotief met lamp in de deur.
Het uiteindelijke resultaat, volgens de werkelijkheid. De lamp in de frontdeur werkt middels een LED.
Overland Models chassis.
Voorbeeld van freeswerk in de opstaande lippen ten behoeve een speakerbox.