Hoofdmenu:
DCC wetens-waardigheden
CODE van de modelspoorrails.
Modelspoor railsoorten zijn er diverse maten wat hoogte betreft. Dit geldt zowel spoor nul (0), H0 en N. Deze maten worden weergegeven in een code dat een getal betreft. De code geeft de hoogte van de spoorstaaf in duizendsten van een Inch. 1 Inch is 2,54 centimeter is ook 25,4 millimeter. 1 duizendste Inch is dan 0,00254 Inch. Dit is een oude Engelse maat die nog steeds stand houdt.
Bijvoorbeeld, code 100 rails is 0,1 Inch hoog, is dus 254 micrometer gedeeld door 100 is 2,54 millimeter hoogte.
Hieronder een tabel van verschillende landen waarin de spoorstaaf maat is aangegeven.
Vroegere oude rail van Fleischmann met soort rubberen railbedding. Volgens de berekening is dit code 102 rail.
PRofiel |
Hoogte |
Schaal 0 |
Rail code |
Schaal H0 |
Rail code |
Schaal N |
Rail code |
Gebruikt bij |
NP 46 (46E3) |
142 mm |
3,26 mm |
128 |
1,63 mm |
64 |
0,89 mm |
35 |
Zijlijnen. |
UIC50 |
151 mm |
3,47 mm |
137 |
1,74 mm |
69 |
0,95 mm |
37 |
Belgische spoorwegen. |
UIC54 (54E1) |
159 mm |
3,65 mm |
144 |
1,82 mm |
72 |
0,99 mm |
39 |
Hoofdlijnen. |
UIC60 (60E1) |
172 mm |
3,95 mm |
155 |
1,98 mm |
78 |
1,075 mm |
43 |
Betuwe route. |
152 Lbs per Yard |
200 mm |
4,59 mm |
180 |
2,30 mm |
90 |
1,25 mm |
49 |
Hoofdlijnen in Amerika. |
Hieronder een tabel van modelspoor rails welke in omloop zijn of in omloop zijn geweest.
Spoorstaaf- |
Code |
Schaal |
Schaal |
Schaal |
Schaal |
Schaal |
Schaal |
Schaal |
Schaal |
Schaal |
Schaal |
1,00 mm |
40 |
X |
X |
X |
X |
||||||
1,30 mm |
55 |
X |
X |
X |
|||||||
1,60 mm |
60 |
X |
X |
X |
|||||||
1,80 mm |
70 |
X |
X |
||||||||
1,90 mm |
75 |
X |
X |
||||||||
2,00 mm |
80 |
X |
X |
||||||||
2,10 mm |
83 |
X |
|||||||||
2,30 mm |
90 |
X |
|||||||||
2,50 mm |
100 |
X |
X |
||||||||
2,70 mm |
120 |
X |
X |
||||||||
3,15 mm |
124 |
X |
|||||||||
3,30 mm |
130 |
X |
|||||||||
3,55 mm |
140 |
X |
|||||||||
4,55 mm |
179 |
X |
X |
||||||||
5,10 mm |
200 |
X |
X |
X |
|||||||
5,90 mm |
232 |
X |
|||||||||
6,35 mm |
250 |
X |
X |
X |
|||||||