DCC Decoder Service


Ga naar de inhoudsopgave

Hoofdmenu:


BEMF en Hoge Frequenties

DCC techniek > Decoders


Tegen-EMK en hoge frequenties.


Hoge frequenties.
DCC decoders geven powerpulsen naar de lokomotiefmotor. In feite schakelen de pulsen de motor aan en uit met een hele snelle frequentie. Hoe breder de pulsen zijn, hoe sneller de motor zal draaien. Volle spanning, op de motor, is van toepassing als de commandocentrale vol uitgestuurd is.

Vroegere decoders werkten met een lage frequentie (in het gehoorgebied van mensen) wat tot gevolg had dat de motor schokkerig draaide. Veel motoren maakten ook een zingend geluid mede door de harmonischen. Verschillende fabrikanten voorzagen de rij frequenties van een regeling om deze ongemakken te minimaliseren.

Later kwamen de hoge frequenties beschikbaar, voor de DCC-decoders, die boven het gehoor gebied van de mensen liggen. Hierdoor zijn er ook geen problemen meer met mechanische resonantie frequenties, zoals het zingen van de motor. Diverse fabrikanten noemen dit; stille motorloop. In het Duits heet dit dan; leise Motorlauf of Geräuscharme Hochfrequenz Motoransteuerung. In het Engels heeft dit de naam; Silent Running, Quiet Drive of SuperSonic Drive. Deze hoge frequenties loste een groot deel van de problemen op. Echter een nieuw probleem trad hiermee wel op, namelijk minder kracht bij lage snelheden op de handregelaar. Fabrikant TCS introduceerde een soort electronisch-treuzelen dat deze stille motorloop tegenwerkt. Het is als een drug nemen dat tegenwerkt op een ander middel met een ongunstig effect.
Andere fabrikanten hebben dit idee gekopieerd en een eigen naam er aan gegeven. Het is een vorm van puls-tijd instelling.


BEMF decoders.
Wanneer een electromotor draait, wekt deze motor ook een tegenspanning op, want de motor werkt dan gelijktijdig als generator. Dit heet tegen-EMK in het Nederlands. In het Engels heet dit Back-EMF of BEMF. De DCC-decoders gebruiken dit om vast te stellen met welke snelheid de motor ronddraait. Wanneer de motor langzamer draait dan de volle snelheid, dan geeft de decoder meer vermogen in de vorm van een percentage van de puls tijd. Globaal genomen het percentage van de volle snelheid dat gereden wordt.
De DCC-decoder constateert, door de tegen-EMK, een lagere snelheid en stelt dit bij door de volgende pulslengte te compenseren om de motorsnelheid te aan te passen. Dit heet snelheidsstabilisatie, ook wel lastregeling genoemd.

Een item, welke niet vaak besproken wordt, is de resolutie van het aantal bits welke wordt gebruikt in het tegen-EMK systeem. Lenz, bijvoorbeeld, gebruikt een 12 bits systeem wat het voordeel geeft dat de snelheid variaties minder dan 0,02% zijn. Andere fabrikanten gebruiken een 8 bitst systeem waarbij de snelheids variaties ongeveer 0,3% bedragen. Hoe meer bits beschikbaar zijn, hoe mooier en constanter de lokomotief, treinstel of tram rijdt.

Aegon ICM, Deventer 1990.

Aegon ICM.

Lima ICM III, H0.

ICM III Lima.

Glasfiber lichtgeleiders voor rode sluitlichten, inclusief rode led in krimpsok. Gele led voor bestaande lichtgeleider.

Lima ICM III, H0.

Gele koplichten.

Bestaande lichtgeleiders waar achter een gele led is geplaatst.

Lima ICM III, H0.

Rode sluitlichten.

Nieuwe glasfiber lichtgeleiders, waar achter een rode led is geplaatst.

Homepage | Service activiteiten | Laatste Nieuws | Producten | Klanten reageren | Zelf inbouwen? | Tips voor inbouwen | Klant project foto's | Projecten | DCC techniek | Test locomotief | Workshops | DCC wetens-waardigheden | Beurzen | Links | Definities | Sitemap


Terug naar de inhoudsopgave | Terug naar het hoofdmenu